Artykuły

Cukier w naszej diecie. Jakie choroby mogą się wiązać z jego nadmiernym spożyciem?

Cukier rafinowany pojawia się w wielu produktach. Niska cena oraz łatwy dostęp do niego sprawiają, że w naszej diecie pojawia się on zdecydowanie zbyt często. Miłośnicy słodyczy oraz ci, którym kontrolowanie spożycia cukru sprawia sporo problemów, muszą się zatem liczyć z tym, że ich zdrowie zostanie narażone na wiele groźnych chorób.

Jakie schorzenia mogą się zatem rozwijać w chwili, gdy cukier zacznie się zbyt często pojawiać w naszym menu?

Nadwaga i otyłość

Problemy związane z utrzymaniem prawidłowej masy ciała to jeden z najczęściej występujących skutków nadmiernego spożycia cukrów. Wynika to z faktu, iż nadmiar węglowodanów zmienia się w naszym organizmie w tłuszcz. Węglowodany pochodzące z cukru są przyczyną tycia nie tylko z tego powodu. Choć są sycące, nie zaspokajają głodu na dłużej. Efekt? Mimo wysokiej kaloryczności produktów zawierających cukier, głód szybko powraca.

Cukrzyca

Ta choroba to kolejny, bardzo poważny problem związany z cukrem rafinowanym i jego obecnością w naszym menu. Skąd biorą się te problemy? Cukier rafinowany nadmiernie obciąża trzustkę, która z czasem przestaje funkcjonować w prawidłowy sposób. Jak wynika z badań, aż 98% przypadków zachorowań na cukrzycę typu 2 wiąże się z nadmiernym spożyciem węglowodanów, w tym cukru rafinowanego.

Co ciekawe, cukier pochodzący z trzciny cukrowej nie sprawia trzustce żadnych problemów, zatem jego spożywanie nie wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na cukrzycę.

Cukier a nastrój

Cukier w diecieCukier oraz jego ilość w diecie mają istotny wpływ na nasz nastrój. Gdy nasza dieta jest zbyt słodka, zwiększa się skłonność do depresji. Przejściowe stany depresyjne to dość częsta przypadłość tych, którzy zbyt często sięgają po cukier rafinowany. Im większe jego spożycie, tym pozornie lepszy nastrój. Niestety, podobnie jak w przypadku alkoholu i narkotyków, po stanie uniesienia następuje gwałtowny spadek, a wraz z nim – przejściowy stan depresyjny oraz uczucie zmęczenia.

Choroby serca

Zbyt często pojawiający się w naszej diecie cukier rafinowany wpływa też w znacznym stopniu na stan naszego serca. Im więcej cukru spożywamy, tym większe ryzyko pojawienia się chorób układu krążenia.

Głównym problemem w tym przypadku okazuje się insulina, która jest produkowana przez organizm po spożyciu cukru. Nadmiar cukru zostaje przekształcony w tłuszcz, a to z kolei wpływa negatywnie na stan naszego układu krążenia.

Cukier a nadciśnienie

Nadciśnienie to poważne zagrożenie, a jego skutkiem może być m. in. udar mózgu oraz choroby serca. Warto zatem pamiętać, że i zbyt wysokie spożycie cukrów może prowadzić do problemów ze zbyt wysokim ciśnieniem. O ile węglowodany złożone nie stanowią tu większego zagrożenia, to już cukier rafinowany może okazać się przyczyną poważnych problemów ze zdrowiem.

Trawienie: jak cukier wpływa na ten proces?

Zaburzenia trawienia mają poważne konsekwencje. Jedną z przyczyn problemów związanych z przemianą materii może być zbyt częste sięganie po cukier. Im więcej rafinowanego cukru w diecie, tym mniej minerałów jest w stanie wchłonąć nasz organizm. Ma to oczywiście wiele negatywnych następstw, jak osłabienie naturalnej odporności organizmu czy też pojawienie się problemów związanych z praca układu pokarmowego.

Problemy związane ze zbyt wolnym trawieniem pożywienia sprawiają z kolei, że w naszym układzie pokarmowym zaczynają się rozwijać szkodliwe bakterie, a ich działalność odbija się na naszym samopoczuciu oraz ogólnym stanie zdrowia.

Cukier rafinowany, a raczej jego nadmiar w codziennej diecie, może prowadzić do sporych problemów zdrowotnych. Choroby wywołane błędami żywieniowymi odbijają się negatywnie i na naszej sylwetce, i na ogólnym stanie zdrowia.

Zbyt wiele słodyczy to poważny błąd, którego skutkiem może się okazać nie tylko nadwaga, ale i poważne problemy z pracą serca, układu krążenia lub tez układu pokarmowego. Pamiętajmy o tym i z umiarem sięgajmy po słodycze, których nadmiar nikomu jeszcze nie przyniósł nic dobrego.

One Comment

  1. Dlatego ja zamiast słodzić cukrem słodzę np. stewią 🙂 polecam każdemu do ciast i napoi, w ogóle polecam jeść wszystko o niskim IG (cukier wtedy nie skacze do góry) pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *