Artykuły

Dieta paleo (paleolityczna) – opinie, jadłospis, kompedium wiedzy

Dieta paleolityczna, a w skrócie paleo, to dieta oparta na sposobie odżywiania się ludzi pierwotnych. Jest to krótko mówiąc dieta w oparciu o produkty, które ludzie spożywali przed rozpoczęciem osiadłego trybu życia.

JAKIE PRODUKTY MOŻNA SPOŻYWAĆ?

Będąc na paleodiecie spożywać można owoce, warzywa bez skrobi, orzechy, mięso, ryby oraz owoce morza.

JAKICH PRODUKTÓW NIE MOŻNA SPOŻYWAĆ?

Wykluczyć z codziennego menu należy przede wszystkim warzywa strączkowe, produkty zbożowe, nabiał oraz żywność wysoko przetworzoną.

DLACZEGO DIETA PALEO SŁUŻY ZDROWIU?

Dieta Paleo - warzywaZdrowotność diety paleo opiera się przede wszystkim na tym, że jest to dieta, do której człowiek jest przystosowany genetycznie. Dieta oparta na świeżych warzywach i owocach oraz mięsie była z powodzeniem stosowana przez naszych przodków przez miliony lat.

Natomiast dieta człowieka współczesnego, w której podstawę stanowią zboża, to dieta stosunkowo nowa, bo licząca sobie zaledwie kilka tysięcy lat. Przez tak niewielki wycinek czasu ludzki organizm nie zdążyć przyzwyczaić się do prawidłowego trawienia oraz wchłaniania składników odżywczych ze zbóż.

JAKIE SĄ KORZYŚCI ZE STOSOWANIA DIETY PALEO?

Przechodząc na dietę paleo możemy zaobserwować przede wszystkim korzystne zmiany w naszym samopoczuciu – produkty, do których ludzki organizm jest ewolucyjne zaadaptowany są trawione znacznie sprawniej niż te, które są dla nas stosunkowo nowe. Możemy więc pożegnać się z bólami brzucha i nudnościami czy uczuciem zmęczenia po posiłku.

Lepsze samopoczucie, które można zaobserwować u siebie podczas stosowania diety paleo wynika także z tego, że jest to dieta wysokoenergetyczna, która obfituje w składniki odżywcze.

Biało, zawarte w mięsie, które stanowi podstawę paleodiety zapewnia długotrwałe uczucie sytości. Przy prawidłowych porcjach nie ma więc mowy o uczuciu niedosytu po wstaniu od stołu.

W przypadku nadwagi bardzo łatwo o zrzucenie kilku kilogramów. Dieta paleo to dieta średnio lub niskowęglowodanowa (w zależności od ilości spożywanych owoców i warzyw), co przyczynia się do obniżenia masy ciała.

Jako że dieta oparta przede wszystim na mięsie zawiera duże ilości białka, możemy spodziewać się natomiast przyrostu tkanki mięśniowej.

Dieta paleolityczna - orzechyNiski indeks glikemiczny oraz duża zawartość tłuszczów w paleodiecie zapobiega skokom poziomu cukru we krwi. Przyczynia się to nie tylko do zapobiegania uczuciu senności po posiłku, ale także do zmniejszenia ryzyka zachorowalności na cukrzycę.

Spożywanie produktów bogatych w cukier rafinowany zaburza pracę układu pokarmowego. Dieta z wykluczeniem sacharozy przyczynia się do odbudowania naturalnej flory bakteryjnej jelit, a w konsekwencji do lepszego wchłaniania składników odżywczych oraz sprawniejszej produkcji witamin naturalnie syntezowanych przez bakterie układu pokarmowego.

Do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego potrzeba tłuszczów. Dieta paleo, w której podstawę stanowią mięsa, jest ich doskonałym źródłem, przez co odżywia mózg i poprawia procesy myślowe.

O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ ZACZYNAJĄC STOSOWAĆ PALEODIETĘ?

Wszelkie większe zmiany w sposobie żywienia należy wprowadzać powoli. Podobnie w przypadku paleodiety zaleca się zaczynać od kilku paleolitycznych posiłków w tygodniu i stopniow zwiększać ich ilość.

Trzeba także mieć na uwagę to, że dobra dieta to dieta zróżnicowana. Tak samo w przypadku diety paleo zaleca się spozywać różnorodne warzyw i owoców oraz mięs.

Jeśli zależy nam na utracie wagi, powinniśmy nie przesadzać z ilością owoców, które są bogate w cukier. Jednak gdy zdecydowaliśmy się na dietę paleo z powodu chęci poprawy naszego zdrowa, a nie w celu zredukowania ilości tkanki tłuszczowej, możemy spożywać owoce praktycznie bez ograniczeń.

PRZYKŁADOWY JADŁOSPIS

Śniadanie: 1/4 melona i shake z truskawek

Drugie śniadanie: Pomarańcza

Obiad: Pieczona pierś z kurczaka z cukinią

Podwieczorek: 1, 5 banana i garść malin

Kolacja: Grillowany łosoś z brokułami

One Comment

  1. Dieta i opinie o niej są bardzo dobre, natomiast większość się szybko poddaje bo nie łatwo się przerzucić z dotychczasowego jedzenia, które jadło się bez przerwy przez kilka lat ;/ i które jest smaczne… :-))

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *